FAQ Zaloguj
Szukaj Profil
Użytkownicy Grupy
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Rejestracja
Szkoła Trialowa
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Forum extremalne kultury Strona Główna » MTB , Dual... » Szkoła Trialowa
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Diablo_Biker
Pijany



Dołączył: 31 Paź 2006
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10

Skąd: KNW

 Post Wysłany: Czw 16:50, 02 Lis 2006    Temat postu: Szkoła Trialowa




Zawsze myśl w pierwszej kolejności o swoim bezpieczeństwie. Noś kask, rękawiczki i ochraniacze. Pamiętaj, że triki prezentowane są przez profesjonalistę, więc przed przystąpieniem do kolejnych prób rozważ, czy posiadasz już odpowiednie umiejętności techniczne. Przy niewłaściwym wykonywaniu triki te mogą spowodować zagrożenie dla zdrowia. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich ewentualne nieszczęśliwe następstwa.
Triki przedstawione są według stopnia ich trudności.


1. DOWNSTAIRS MANUAL

Jeśli nie lubisz normalnego zjeżdżania po schodach na rowerze lub nie chcesz za każdym razem skakać ze wszystkich stopni i lądować na płaskim, spróbuj manuala ze schodów (downstairs manual). Zacznij najpierw na krótkich, najlepiej pięciu, sześciu schodach. Gdy już będziesz wykonywać ten trik bezbłędnie, poradzisz sobie też na trzy razy dłuższych schodach.
Rozpędź rower i ustaw pedały poziomo tak, aby ten, którym rozpoczynasz zawsze jazdę znalazł się z przodu (jak przy stójce). W momencie, gdy dojedziesz do krawędzi schodów napręż ramiona i wypchnij rower do przodu jednocześnie przesuwając ciężar ciała ponad tylne koło. W ten sposób przednie koło pozostanie w powietrzu uniesione lekko do góry, a rower zjedzie po schodach na tylnym kole. W przypadku, gdy przednie koło zacznie opadać w dół, przyciągnij kierownicę do siebie. Cały ruch kontroluj za pomocą tylnego hamulca.
Najważniejsza w tym triku jest prędkość. Musisz podjechać do schodów z odpowiednią szybkością, tak aby tylne koło staczało się tylko po krawędziach kolejnych stopni. Jeśli będziesz jechać zbyt wolno, tylne koło zahaczać będzie również o powierzchnię schodków, co zmusi Cię do opuszczenia przedniego, a w najgorszym wypadku będziesz miał okazję poczuć twardość schodów na własnej skórze. Dlatego nie bój się prędkości!


2. BUNNY HOP


Kiedy już przeczytasz opis tego triku i przeanalizujesz film, pewnie będziesz miał ochotę wypróbować go w praktyce. W związku z tym mamy prośbę: wybieraj z głową przeszkody, na które chcesz wskoczyć i staraj się szanować cudzą własność (w szczególności murki Twoich sąsiadów).
Pierwszy element tego triku jest podobny do manuala ze schodów. W odpowiedniej odległości od przeszkody, na którą zamierzasz wskoczyć, podrywasz rower podciągając kierownicę do klatki piersiowej. Przednie koło znajdzie się w powietrzu. Im większa przeszkoda tym wcześniej musisz poderwać przednie koło (i na odwrót). Proponujemy, żebyś zaczynał ćwiczyć ten trik na płaskiej nawierzchni, ucząc się podrywać przednie koło do góry. Najazd na przeszkodę bez opanowania tej umiejętności może oznaczać nie tylko skrzywiony widelec...
W momencie, gdy przednie koło znajduje się w powietrzu, następnym krokiem będzie poderwanie do góry tylnego koła. W tym elemencie czas odgrywa bardzo ważną rolę. Należy to zrobić w odpowiednim momencie. Przykładowo, gdy murek ma wysokość 30 cm tylne koło należy poderwać, gdy przednie znajdzie się ponad krawędzią murka. Wszystko zależy od wysokości przeszkody. Tylne koło podnosisz przechylając stopami platformy pedałów do przodu i ciągnąc je do góry (wymagane buty z antypoślizgowym protektorem na podeszwie). Następnie uginając kolana i w tym samym momencie pchając przód roweru mocno w dół uniesiesz tylne koło na odpowiednią wysokość. Klucz do tego triku jest w tym, że lądowanie odbywa się na przednim kole, a nie na tylnym! W momencie, gdy przednie koło znajdzie się ponad krawędzią murka przenieś ciężar ciała do przodu, tuż ponad kierownicę. Dzięki zmianie punktu ciężkości tylne koło automatycznie uniesie się na odpowiednią wysokość. Przednie koło opadnie na powierzchnię przeszkody i przejeżdziesz na nim kawałek. Dopiero po chwili tylne koło również opadnie na murek. W triku tym wiele zależy od odpowiedniej prędkości, mocnego wybicia i balansu.


3. FRONT PIVOT 180°

Obrót na przednim kole należy do tych trików, które są łatwe do nauczenia, a zarazem bardzo przydatne przy wykonywaniu innych akrobacji, a nawet podczas normalnej jazdy na rowerze (np. kiedy trzeba pokonać bardzo ciasny zakręt). Spaceman na filmie pokazuje wersję 180°, ale jest jeszcze trudniejsza, bo 360°, którą będziesz mógł doskonalić później. Najważniejsze w tym triku jest poprawnie wykonane Endo, które możemy przetłumaczyć jako podnoszenie tylnego koła za pomocą przedniego hamulca. Nauka Endo nie jest trudna i nie powinna zabrać ci dużo czasu. Naukę rozpocznij wykonując najpierw najazd. Łatwiej wtedy przenieść ciężar ciała do przodu i unieść tylne koło. Jadąc z odpowiednią prędkością musisz w pewnym momencie zacisnąć z wyczuciem przedni hamulec i naciskając stopami na pedały podnieść tylne koło. By nabrać wysokości, uginasz kolana.
Aby prawidłowo wykonać Front Pivot musisz nauczyć się robić Endo przy zerowej prędkości. Jeśli chcesz wykonać obrót w prawo musisz najpierw skręcić kierownicę o kilka stopni w lewo (i na odwrót). Ułatwi Ci to później wykonanie ostatnej fazy triku. Gdy tylne koło znajdzie się w powietrzu zaczynasz skręcać. Biodrami energicznie przenieś ciężar ciała w kierunku, w którym chcesz się obrócić. Po pierwszych 90° tylne koło powinno znaleźć się na maksymalnej wysokości, a podczas kolejnych 90° opaść na ziemię. Ważne w tym triku jest, aby zarówno przednie koło, jak i Twoje ciało było cały czas w pozycji prostopadłej do ziemi. Cały obrót jest wykonywany wyłącznie na łożyskach sterów.
Zawsze łatwiej jest nauczyć się wykonywać obrót w kierunku nogi, którą rozpoczynasz jazdę. Jednak dobry trialowiec musi potrafić wykonywać Front Pivot w obydwie strony.


4. BACK PIVOT 180°

Kolejnym niezbędnym do nauczenia trikiem jest Back Pivot 180°. Do jego nauki znajdź płaską nawierzchnię umożliwiającą uzyskanie pewnego poślizgu. Zamiast asfaltu lepsze będą np. "kafelki", które znajdziesz m.in. na placach z pomnikami. Dzięki temu tylne koło będzie się łatwiej obracać. Najważniejszymi elementami tego triku są dynamika, wyczucie czasu potrzebnego do przeniesienia ciężaru ciała ponad tylne koło oraz poderwanie przedniego koła, po którym następuje obrót. Ci, którzy rozpoczynają jazdę prawą nogą powinni najpierw nauczyć się obrotu w prawo mając z przodu prawy pedał (i na odwrót).

Przyjmij pozycję jak do stójki (pedały trzymaj poziomo), zablokuj tylny hamulec i skręć przednie koło o 45° w kierunku odwrotnym, do którego chcesz się obracać. Dzięki temu uzyskasz więcej miejsca na odpowiedni ruch ciałem, który jest niezbędny by nabrać odpowiedniej dynamiki. W momencie, w którym energicznie podrywasz kierownicę do góry podnosząc przednie koło musisz również przenieść ciężar ciała do tyłu uginając kolana.

Wraz z postępem obrotu przednie koło nabiera wysokości i osiąga maksimum (ok. 30-40 cm nad ziemią) po pokonaniu pierwszych 90°. Ramiona są w tym momencie zgięte w łokciach. W drugiej fazie obrotu przednie koło opada siłą bezwładności przy prostujących się ramionach. Gdy opanujesz obrót w kierunku, który Ci bardziej odpowiada zacznij trenować Back Pivot w drugą stronę.


5. SIDE HOP

Przyszedł czas na mały skok w bok... na rowerze oczywiście. Trik należy do trudnych, dlatego dla Twojego bezpieczeństwa proponujemy rozpoczęcie nauki na zupełnie płaskiej nawierzchni. Później znajdź 15-20 cm przeszkodę, a gdy już ją opanujesz przenieś się na wyższe murki. Przyjmij pozycję jak do stójki, ale przedni pedał ustaw trochę wyżej, by móc nacisnąć na niego z większą siłą (skaczesz z miejsca). Teraz wyprostuj ręce i przechyl się do tyłu uginając kolana. W tym momencie jesteś jak sprężyna gotowa do skoku!
Poderwij przednie koło naciskając na pedały i podciągając rękoma kierownicę do góry. Teraz bardzo ważne będzie zsynchronizowanie w czasie kolejnych ruchów. Gdy przednie koło jest już w górze natychmiast przenieś ciężar ciała z tyłu na kierownicę i naciskając na pedały poderwij do góry tylne koło. Nie zapomnij ugiąć nóg! Jeszcze przed poderwaniem kół delikatnie przechyl się na stronę, w którą chcesz skoczyć. Po odbiciu przechyl ciało bardziej zdecydowanie, aby nadać skokowi odpowiedni kierunek. Staraj się wylądować na przednim kole z zablokowanym przednim hamulcem i ciężarem ciała przeniesionym na kierownicę. Ułatwi Ci to podciągnięcie tylnego koła do góry i zaoszczędzi sporo sił w stosunku do sytuacji, w której chciałbyś lądować na tylnym kole. Oczywiście wszystkie opisane powyżej czynności są w rzeczywistości jedną płynną sekwencją ruchów, która trwa zaledwie kika sekund. Dlatego bądź cierpliwy i ćwicz skoki w obydwu kierunkach.


6. KANGAROO

Kolejny trick, który nie powinien sprawić Ci dużych trudności nosi nazwę Kangaroo. Polega on na opanowaniu jednego ze sposobów podskakiwania na tylnym kole. Istnieją dwa sposoby podskakiwania na tylnim kole: opisywany teraz Kangaroo oraz znacznie trudniejszy Pedal kick. Podczas nauki triku Kangaroo nie musisz martwić się o koordynacje pracy tylnego hamulca z naciskaniem na pedały.

Podstawowym założeniem tego tricku jest podniesienie przedniego koła wystarczająco wysoko. Dobrą radą może być umieszczenie przedniego koła na podwyższeniu, co ułatwi Ci wykonanie pierwszej części triku. Znajdź stopień lub ławkę (bez ludzi) bądź zacznij Endo. Rozpędź rower, zablokuj przedni hamulec (z wyczuciem) i podnieś tylne koło. Gdy tylne koło zacznie opadać, przygotuj się i w momencie dotknięcia gruntu przez koło, przenieś ciężar ciała do tyłu i podciągnij kierownicę. Następnie ugnij kolana i przesuń swoje ciało prawie za tylne koło. Powinieneś ustać na tylnym kole przez moment zanim pozwolisz przedniemu kołu spaść. Poćwicz tę część triku zanim przystąpisz do wykonywania podskoków. By wykonać podskok musisz podnieść swoje ciało zza tylnego koła w kierunku kierownicy. Kolana powinny być wyprostowane. Szybka sekwencja tych ruchów to jeden skok. Kiedy podskoczysz uginasz kolana i powtarzasz czynności. Nie zapomnij, aby tylny hamulec pozostał zablokowany przez cały czas. Łatwiej jest wykonać podskoki w przeciwnym kierunku (do tyłu). Kiedy dopracujesz ten trik do perfekcji nie powinieneś mieć problemów z obrotem podczas skoków.


7. PEDAL KICK

Jest to jeden z najtrudniejszych technicznie trików. By osiągnąć sukces należy do perfekcji opanować pracę z zablokowanym hamulcem i odpowiednie wyczucie w naciskaniu pedałów. Podniesienie przedniego koła naciskając na pedały jest trikiem pewnego rodzaju zdradzieckim. Nie chodzi tu mianowicie o siłę, ale o harmonie pracy nóg i rąk.

Przyjmij pozycję zasadniczą i przygotuj przedni pedał do maksymalnego naciśnięcia. Nie utrzymuj pedałów w pozycji poziomej, ale unieś trochę przedni pedał tak by można było wykonać nim lekki obrót. Następnie ugnij kolana, naciśnij na pedały i przenieś ciężar swego ciała za tylne koło. W tym samym momencie przyciągnij do siebie kierownicę. Zablokuj tylny hamulec (jednym, maksymalnie dwoma palcami). Podczas gdy tylne koło jest zablokowane, przednie zaczyna opadać tworząc wystarczająco miejsca pomiędzy górną rurą ramy a twoim ciałem. W tym samym czasie obróć korby do tyłu i przygotuj się do kolejnego naciśnięcia pedałów. Zwolnij hamulec i ponownie naciśnij na pedały. Twoje stopy obrócą pedałami, a tylne koło oderwie się od podłoża. Ponownie podciągnij kierownicę do siebie. Kolejne fazy triku wykonujesz analogicznie. Wszystko to zajmuje kilka sekund, ale wkrótce się przekonasz, że chodzi tu przede wszystkim o współpracę pomiędzy tylnym hamulcem a pedałami. Pedal kick jest bardzo ważnym trikiem, którego opanowanie w sposób mistrzowski otworzy przed Tobą nowe możliwości jazdy na rowerze.


8. PEDAL KICK DROP OFF

Poprzez ten trik chcemy Cię nauczyć jak opadać i jak delikatnie lądować. Trik ten całkowicie zależy od tego, w jakim stopniu opanowałeś Pedal kick. Jeżeli nadal nie opanowałeś użycia tylnego hamulca oraz ruchu pedałów, nie podejmuj jeszcze ryzyka wykonania tego triku.

Do wykonania tego triku potrzebny będzie murek nie wyższy niż 50 cm z lądowaniem na płaskiej nawierzchni. Góra murku powinna być tak szeroka jak rozstaw osi twojego roweru. Trik rozpoczynasz wykonując doskonały Pedal kick. Wykonaj 3-4 skoki na tylnym kole, aż znajdziesz się na krawędzi murku. Wykonując ostatni Pedal kick, który pozwoli ci zeskoczyć z murku, pozwól przedniemu kołu swobodnie opadać. Tuż przed tym jak tylne koło dotknie podłoża, należy podciągnąć kierownicę, aby podnieść przednie koło uginając równocześnie kolana (tylne koło zablokowane). Zanim przednie koło dotknie podłoża ugnij lekko ramiona, a podczas ostatecznego lądowania ramiona ugną się bardziej tak by zamortyzować lądowanie przedniego koła. Perfekcyjne opanowanie lądowania wymaga czasu.

9. TWO-SEVENTY DROP-IN

Trik ten jest jednym z bardziej efektownych trików. Często możemy go zobaczyć podczas pokazów trialowych oraz na filmach wideo. By móc zacząć ćwiczyć ten trik należy mieć opanowany trik Front pilot 180°. Musisz znaleźć murek, którego wysokość nie przekracza 50 cm. Two-seventy drop in wymaga sporej dynamiki, którą możesz uzyskać wykonując najazd (przynajmniej na początku). Ustaw swój rower na krawędzi murku. Kiedy przednie koło znajdzie się kilka centymetrów od krawędzi zablokuj obydwa hamulce i obróć tylne koło. Początek triku wygląda jak wspomniany Front pilot 180°. Jednak powinien on zostać wykonany z większą siłą, ponieważ gdy wykonasz 90° obrót powinieneś dzięki sile obrotowej oderwać przednie koło, wykonać kolejne 180° i wylądować. Jeżeli obrót będzie mało dynamiczny nie będziesz w stanie wykonać w powietrzu pełnego obrotu. Dlatego na początku powinieneś korzystać z niewielkiego najazdu. Gdy będziesz pewny, że nabrałeś odpowiedniej dynamiki możesz wykonać trik z murku bez najazdu. Nie zapomnij o miękkim lądowaniu. Zakręć to!

10. SIDEHOP TO NOSEPICK 180°

Zanim znajdziesz 40-50 cm murek powinieneś opanować do perfekcji trik Side Hop. Trik ten zaczynasz podnosząc przednie koło przez naciśnięcie na pedały i przyciągnięcie do siebie kierownicy. Zgranie wszystkich tych połączeń jest niezwykle istotne. Gdy podniesiesz już przednie koło musisz natychmiast przenieś ciężar ciała na przód i poprzez naciśnięcie na pedały podnieść tylne koło. W tym samym momencie, w którym tylne koło zacznie się unosić, skręć rower za pomocą bioder o 90° by uderzyć przednim kołem o krawędź murka (pamiętaj, aby przedni hamulec był zablokowany). Uderzenie to pozwoli na oparcie się o krawędź murku i odbicie by wykonać drugą część triku. Tylne koło w momencie uderzenia powinno być maksymalnie uniesione w górze. To sprawi, że będziesz miał odpowiednio dużo czasu i przestrzeni by wykonać dokładnie drugi 90° obrót. Wszystkie te elementy należy wykonywać dynamicznie i szybko. Powodzenia.




11. MANUAL

Przede wszystkim, aby wykonać ten trik musisz doskonale nauczyć się podnosić przednie koło. Dokładnie takie same ruchy pojawiały się w triku Bunny Hop. Nabierz prędkości, ustaw pedały poziomo tak, aby ten, którym rozpoczynasz zawsze jazdę znalazł się z przodu (jak przy stójce), przenieś ciężar ciała na tył, wyprostuj ramiona i wypchnij rower do przodu naciskając na pedały. Pamiętaj, aby nie wychylić się zbyt mocno za rower, bo możesz upaść na plecy. Aby tego uniknąć, gdy poczujesz, że wychylasz się za bardzo do tyłu możesz nacisnąć tylny hamulec, aby opuścić nieco przód roweru. Całość należy wykonać z wielkim wyczuciem. Zbyt mocne naciśnięcie hamulca może spowodować całkowite opadnięcie przedniego koła na podłoże. Trik ten w głównej mierze opiera się na umiejętnym balansowaniu ciałem do tyłu i do przodu oraz na perfekcyjnym wyczuciu hamulca. Najczęstszym błędem popełnianym przez początkujących jest niewystarczająco wysokie podniesienie przedniego koła z obawy przed upadkiem na plecy, zbyt krótkie przeniesienie ciężaru ciała na tył, a co za tym idzie brak odpowiedniej pozycji by móc balansować ciałem. Dobrym rozwiązaniem tego problemu może być rozpoczęcie nauki Manuala na lekko pochylonej nawierzchni, zaczynając jazdę z góry. W ten sposób możesz ćwiczyć pracę hamulców. Gdy dojdziesz do wprawy możesz połączyć Manuala z innymi trikami jak na przykład Bunny Hop.

12. WALLRIDE

Zanim spróbujesz Wallride musisz opanować do perfekcji Bunny Hop. Kolejnym krokiem jest znalezienie odpowiedniej ściany. Przy odrobinie szczęścia znajdziesz ścianę z naturalnym odskokiem (najazdem). Jeżeli nie znajdziesz naturalnego odskoku zbuduj go sam, gdyż będzie on bardzo pomocny w nauce. Jeżeli zaczynasz, dobrze będzie, jeżeli najazd na ścianę będzie znajdował się wyżej od lądowania (np. schody - patrz film). Mądrym posunięciem będzie znalezienie ściany z szorstką nawierzchnią. Najważniejszą rzeczą w tym triku jest prędkość. Dlatego musisz pedałować naprawdę szybko i gdy już poderwiesz rower do góry, musisz skierować go pod odpowiednim kątem, by wierzchnia część opon dotknęła muru. Jadąc po murze musisz mniej lub bardziej pchnąć rowerem do przodu, co przy odpowiedniej prędkości pozwoli ci przejechać ścianę. Długość jazdy po murze zależeć będzie przede wszystkim od precyzyjnego i mocnego wybicia. Prędkość również jest istotna, ale przy słabym wybiciu nie wykonasz tego triku. Dlatego tak ważną sprawą jest nauka poprawnego wybicia. A co ze zjazdem ze ściany? Tuż przed fazą lądowania, kiedy wytracasz prędkość powinieneś wychylić się do tyłu w kierunku ściany i odbić się od niej. Ten element akurat jest łatwy, bo wykonujesz go instynktownie. Baw się dobrze!

13. HELICOPTER

Jeden z najbardziej efektownych trików, wymagający dużych umiejętności. Na początek powinieneś znaleźć murek nie wyższy niż 50 cm. Następnie upewnij się, że będziesz w stanie podskoczyć dwoma kołami z miejsca i obrócić się o 180° (bez rozpędu).

Stań z rowerem na murku jak najbliżej krawędzi. Jeśli będziesz skakał w prawo, skręć nieco przednim kołem w lewo (i na odwrot). Czynność ta ułatwi ci wykonanie obrotu w powietrzu. Następnie wykonaj obrót o 180° w powietrzu. Najczęściej popełnianym błędem jest wybicie się zbyt daleko od krawędzi murka, co sprawia, że przednie koło podczas obrotu znajduje się nad murkiem, a tylko tylne nad zeskokiem. Spróbuj utrzymać tylne koło niżej niż przednie i miękko wylądować na nim. Na początku będziesz w stanie obrócić się tylko o 180°, ale nie oczekuj cudów. Wszystko zależy od dynamicznego wybicia oraz od szybkości. Klasyczny Helicopter ma 270°. Jest również Helicopter 360°, ale by go wykonać potrzeba wielu ćwiczeń.


14. GAP

Nauka tego triku ma wówczas sens, gdy masz opanowany trik Pedal kick. Przede wszystkim musisz znaleźć odpowiednie miejsce do ćwiczeń. Zanim zaczniesz skakać po przeszkodach proponujemy ci abyś rozpoczął naukę na płaskiej powierzchni z zaznaczonymi punktami, na które chcesz wskoczyć. Kolejne przeszkody powinny być oddalone od siebie w odległości 50 cm. Na początku musisz wykonać Pedal kick w miejscu, aby podnieść koło. Kolejnym Pedal kickiem wskoczysz na przeszkodę. To bardzo istotny moment. Jeżeli stracisz równowagę upadniesz. Pozwól, aby przednie koło delikatnie opadło (tak samo jak przy wykonywaniu prostego Pedal kicka), następnie nadepnij pedał tak mocno jak to jest możliwe by dostać się na następną przeszkodę. W tym samym momencie puść tylny hamulec. W triku Gap liczy się odległość a nie wysokość. Zbyt wysoki skok może go skrócić. Lepiej jest lądować na tylnym kole z zablokowanym tylnym hamulcem. Jeżeli już dojdziesz do wprawy i będziesz chciał skakać dalej możesz spróbować lądowania na przednim kole. Wówczas możesz osiągnąć nawet 2 metry








Pamiętaj!!Od samego czytania nie nabierzesz umiejętności ...to wymaga wielu godzin mozolnego ćwiczenia..!!ten poradnik ma ułatwić pojęcie o danym triku!!


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Forum extremalne kultury Strona Główna » MTB , Dual... » Szkoła Trialowa
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group